fredag 31 december 2010

Ett händelserikt och tempofyllt 2010

År 2010 blev ett händelserikt år på de flesta fronter. Den tekniska utvecklingen är alltmer fantastisk. Full HD 3D-TV, mobilen är nu en dator, iPad läsplatta. Tempot ökar. Det blir inte lättare att hänga med framöver... Här en del jag minns från året.

• Efter klimatmötet december 2009 i Köpenhamn med agendan att rädda jorden från den globala uppvärmningen blev det tre månaders vinterkyla och snö. Samma sak på gång också denna vinter. Verkar som forskarna blandat ihop plus och minus…

• Tennisresan till Costa del Sol i april drabbades av vulkanaskan på Island. Flyget på marken, bil hem 335 mil. Läs mera HÄR.

• Sommarens fotbolls-VM i Sydafrika vanns av härliga Spanien med stommen från Barcelona. Vuvuzelaljudet hördes mest. Snacka om djungelljud…

• Euro Academys sommarkongress i tyska Spreewald och Berlin blev årets höjdare. Bilden ovan från galamiddagen där jag och president Toni funderar på vilket vin som är bäst. Läs mera HÄR.

• Valet i september innebar fortsatt regerande för alliansen, dock utan egen majoritet. Försöken från de etablerade partierna att isolera SD (som godkänts att delta i valet) var heltokig. I Göteborg fungerade inte det borgerliga samarbetet, de rödgröna blev kvar vid makten. Moderaterna kompiskörde med sossarna (bl a biltullarna) hela mandatperioden. När valet kom fanns det inget alternativ att välja på…

• Volvo Cars fick kinesiska ägare. Finns fabriken på Hisingen kvar om 10 år?

• Frölunda Hockey Club. Säsongen började bedrövligt. Laget längst ner i elitserien. Efter supporteruppror och stenhård kritik i media försvann Kent Norberg. Sedan dess har det blivit betydligt bättre. Läs mera HÄR.

• Landets fräckaste affärsklubb, ARENA Göteborg på ETT, Avenyn 1, invigdes 1 mars av landshövdingen och blev en stor framgång. Fullt hus varje gång och en härlig årsavslutning med humorartister. Mera HÄR.

• Årets magic. Lås dörren och drag ner gardinerna innan du kollar klippet nedan! Vågar du?

Vi flygintresserade ser fram emot Norwegians etablering i Göteborg. Start i februari med Stockholm. Förhoppningsvis kommer detta att följas av internationella destinationer. Till hösten planeras nya linjer till Bangkok och New York. Min gamle styrelsekamrat från Aker Brygge, flygbolagets huvudägare och CEO Björn Kjos (fd jaktpilot i norska flygvapnet), har gjort ett fantastiskt jobb. Norwegian är nu det fjärde största lågprisbolaget i Europa. Dessutom SAS hårdaste konkurrent i Norden. Good Luck.

GOTT NYTT ÅR


tisdag 9 november 2010

Fantastisk afton på Arena Göteborg…


Vilken kväll på Arena Göteborg! Först aftonens huvudperson fastighetskungen Hans Wallenstam som gjorde ett mycket fint intryck. Dessutom ett överraskande extrainslag med den berömde operasångaren Vanno Tadeo, som bl a sjungit på La Scala i Milano med självaste Luciano Pavarotti.

Hans Wallenstam svarade snabbt, klokt och proffsigt på Lokets alla frågor. Dessutom hade han många intressanta egna funderingar och tunga synpunkter, framförallt på stadens minst sagt långsamma hantering av stadsplanefrågor. Wallenstams senaste centrala bostadsprojekt med hyresrätter hade drygt 1.000 intressenter till varje lägenhet. Varför skall det vara så svårt att bygga ikapp bostadskön?

Efterminglet bjöd på kvällens överraskning. Medlemmen Anna Hoffvick hade med sig tre internationella gäster, alla med armenisk bakgrund. En av dem bor numera i Valencia, Spanien, och visade sig vara den berömde operasångaren Vanno Tadeo. Han har framträtt på de flesta av världens finaste operaarenor, bl a på La Scala i Milano. A cappella sjöng Vanno två fantastiska sånger, först en aria ur Rigoletto och sedan O Sole Mio. Samtliga närvarande blev hänförda och applåderade i flera minuter.

Bankettsalen på restaurang ETT var som vanligt fullsatt. Nästa gång, frukost torsdag 25 november, är Bilias koncernchef Jan Pettersson huvudperson. Arena Göteborgs årsavslutning måndag 13 december blir en Avenykväll med humor. Flera kända artister medverkar.

Lyssna på Vanno Tadeo när han sjunger O Sole Mio HÄR.

tisdag 2 november 2010

Åtgärd nr 1 - Sparka dödgrävaren Kent Norberg!


Enough is enough. Nu räcker det. Hit men inte längre. Efter 2-5 borta mot AIK är Frölunda fast förankrat i botten av elitserien. Lagbygget fungerar inte. Det värsta av allt är att FHC inte är bättre än vad tabellplaceringen visar. Det måste omgående till genomgripande förändringar. Först, sparka dödgrävaren Kent Norberg innan katastrofen är fullständig! Okunskapen lyser lång väg. Han har totalt förstört vår fina förening. Vem i jösse namn tog hit denna amatör? Ersätt honom med en intern kraft som varit med länge i klubben och har ett stort frölundahjärta.

Frölunda Hockey Club har utomordentliga förutsättningar. Elitseriens bästa resurser vad gäller ekonomi, egen hall, bra spelarmaterial, hög kvalitet på junior- och ungdomsverksamheten, massor av tunga sponsorer (det finns ingen sportkonkurrens i Göteborg under vinterhalvåret), stor publik i en fin central arena (Scandinavium). Frölunda Campus (Frölundaborg) är Europas ledande anläggning för utbildning av ishockeyspelare.

Varför levererar då inte Frölunda Hockey? Av samma anledning som de rödgröna förlorade valet i september. Personerna i organisationen liksom på isen passar inte och fungerar inte ihop. Frölundahuset har på tre år totalt raserats av i första hand olyckan Norberg. Jag såg allt detta redan oktober 2009. Läs artikeln HÄR.

Norberg tycks ha fått alldeles för stora befogenheter. Han började med att mota bort duktige tränaren Janne Carlsson till HV71 för att få plats med sin kompis Ulf Dahlén, som sedan fick sparken efter fjolårssäsongen. Norberg köper hela tiden upp de spelare på marknaden som inte får kontrakt med någon annan klubb. Har dessutom storsatsat och plockat hem skadebenägna gamla fd stjärnnamn från NHL och tecknat långtidskontrakt?! Många av de egenproducerade unga talangerna släpps till andra klubbar. Var finns kontinuiteten och klubbkänslan? Ständiga panikvärvningar löser inga problem. Vilken är strategin, om det nu finns någon...

De flesta toppspelare som kommer till Frölunda underpresterar. Tillsammans uppträder de inte som ett lag på isen. Varför? Jo, helt enkelt för att de inte funkar ihop. Norberg skulle bygga upp ett topplag i Göteborg. Han har helt misslyckats. Enligt GP:s sammanställning förra veckan har de senaste två åren 27 spelare av olika nationaliteter?! köpts in, 4 man (14,8 %) har presterat någorlunda godkänt. Man kan inte köpa spelare som man köper bröd och mjölk varje dag.

Förra säsongen gjorde FHC en förlust på närmare 10 miljoner kronor, vilket medförde att det egna kapitalet minskade till drygt 64 miljoner. Risken är nu betydande att denna säsong kan ge en ännu större förlust...

Hallå styrelsen. Akut behov av förändring. Action please!

Brynäsbloggen har en pricksäker analys av Frölundas problem HÄR.

Läs också den intressanta intervjun i Expressen med Leif Boork från 21 september 2010. Rubriken lyder Upplagt för fiasko!

måndag 9 augusti 2010

Aktuella företagsprofiler gästar Arena Göteborg...


Arena Göteborg är regionens nya affärsklubb för västsvenskar intresserade av business, media, kultur och sport. Ett modernt kvalitetsnätverk där ledare och entreprenörer möts, ung som gammal. Aktuella och välkända huvudpersoner intervjuas av Leif ”Loket” Olsson i samband med frukost- och kvällsaktiviteter i bankettsalen på restaurang ETT, Avenyn 1.

Arena Göteborg fick i våras en flygande start och inleder nu höstsäsongen 2010 med en stark och spännande kvartett (från vänster på bilden) företagsprofiler i fokus.

• Torsdag 26 augusti, frukost med Anna Falck, vd Bok & Bibliotek, arrangör av Bokmässan i Göteborg, Nordens största samlingsplats för bok- och biblioteksbranschen

• Måndag 13 september, Avenykväll med Erica Johansson, idrottslegend, kommenterar friidrott i SVT och programledare för dragningen i Sverigelotteriet.

• Torsdag 30 september, frukost med Salomeh Tafazoli, nyligen korad till ”Framtidens kvinnliga Ledare 2010” av chefsorganisationen Ledarna

• Måndag 11 oktober, Avenykväll med Hans-Olov Olsson, nyckelperson i affären Geely-Volvo och vice ordförande i den nya bolagsstyrelsen

En av tankarna med Arena Göteborg är att föra samman hungriga och framåtsträvande ungdomar, morgondagens ledare och entreprenörer, med dagens erfarna och rutinerade.

Enbart medlemmar äger tillträde till Arena Göteborgs möten. Mera om medlemskap på webbplatsen www.arenagoteborg.nu/

torsdag 15 juli 2010

Euro Academy 2010 i unika Spreewald

Spreewald blev en fantastisk upplevelse! En mix av Amazonas och Venedig. Området ligger inbäddat i unik natur 10 mil sydost om den tyska huvudstaden Berlin. Oändliga vindlande vattenvägar och kanaler i ett sällsamt landskap med fågelsång, blommor och grönska. Lokala delikatesser med den kultförklarade spreewaldgurkan i spetsen. Mitt i denna sagoskog ligger Landhotel Burg. Hit hade Euro Academy förlagt sin årliga kongress. Utöver livliga debatter, VM-fotboll och poolbesök i den tropiska värmen stod cykling, kahnfarth och vinprovningar på programmet. En annan höjdpunkt var besöket på Spreewaldbrauerei i närbelägna Schlepzig.

Spreewald är ett inlandsdelta. En gång var här djungel. Området skapades efter den senaste istiden, då Spree formades till en labyrint av småfloder. På medeltiden började man att bygga och så småningom blev regionen det parkliknande skogslandskap det är idag. De många små ögårdarna i detta "lantliga Venedig" står i kontakt med varandra genom stora och små vattenvägar. I de 200-åriga gamla byggnaderna får seder och hantverk från en förgången tid åter liv.

Spree har inom detta område en mycket ringa fallhöjd, vilket har gjort att det uppstått många flodarmar, som en gång utgjorde enda möjligheten att förflytta sig mellan olika platser. Dessa, tillsammans med de många kanalerna, har en sammanlagd längd av nära 100 mil.

Kanalerna är relativt små, ca 5 meter breda och metern djupa. Numera är Spreewald ett populärt turistmål. Via båtfärder i gondolliknande flodpråmar kommer man i nära kontakt med naturen. Båten stakas fram av en uniformerad kapten. Ron och stillheten är bedövande…

Det finns också andra möjligheter att upptäcka Spreewald på, till exempel utmed den 25 mil långa ”gurkcykelvägen”, som är lättcyklad eftersom det inte finns några berg i området.

Ett stort antal djur- och växtarter har här sin hemvist. I Spreewald har man för att bevara områdets karaktär grundat ett av UNESCO erkänt biosfärreservat 480 km² stort. Här beräknas finnas ca 18 000 djur- och växtarter, av vilka många är mycket sällsynta och finns uppförda på listan för utrotningshotade arter.

På bilden ovan styrelsen i Euro Academy. Från vänster Toni, president, Owe, generalsekreterare, Arne, manager selection, Olof, skattmästare, Olle, world affairs, C-M, hovtraktör, och Hans, kommerseråd.

söndag 13 juni 2010

Heden bästa lösningen på Göteborgs arenaproblem


Tidningen GP har idag på sex sidor en utomordentligt bra sammanfattning av det prekära arenaläget i Göteborg. Här framgår glasklart att vi efter 20 års framgångar som ledande svensk och skandinavisk evenemangsstad, samma period som Claes Bjerkne var vd på Göteborg & Co, nu är helt omkörda av Stockholm och Malmö. Huvudstaden och skånemetropolen har snabbt gått från ord till beslut och handling. I Göteborg finns inga planeringsresurser, på sin höjd diskuteras problemen och görs någon utredning. Den låga ambitionsnivån understryks av att staden sedan lång tid saknar en stadsarkitekt…

Arenornas besöksiffror per år är intressanta. Bergakungens biografer noterar 1.2550.00. Ullevi har en halv miljon. Ungefär lika många som Gamla Ullevi, Trädgårdsföreningen och Universeum. Både Scandinavium och Svenska Mässan hamnar på ca 700.000. Ullevis driftsunderskott landade förra året på 60 miljoner, vilket motsvarar 119 kr per besökare!

Arenan på gamla Levgrens äng invigdes 1958 i samband med fotbolls-VM och kan efter om- och tillbyggnader ta 43.000 sittande åskådare. 52 år gammal behövs egentligen en helt ny arena med tak. Chansen fanns, men missades, till en modern arena med både tak och underjordisk parkering när nya Gamla Ullevi (tokigt namn) byggdes. Nu är loppet kört vad gäller storebror Ullevi!

I huvudstadsområdet är två nya superarenor under byggnation. Arenastaden i Solna med mobilt tak (bilden ovan) kommer att bli Nordens främsta destination för evenemang, shopping, arbete, boende och rekreation. En helt ny och unik stadsdel med bland annat Sveriges nya nationalarena Swedbank Arena för fotboll med 50.000 sittplatser (65.000 när innerplanen används), Skandinaviens största shoppingcenter, Stockholms högsta hotell och omkring 10 000 arbetsplatser och 2 000 bostäder kommer att stå klar under 2012.

Vid Globenområdet söder om Slussen uppförs Stockholmsarenan. Målsättningen är att bli norra Europas ledande nöjes- och evenemangsdestination. Arenan kommer att ha 30.000 sittplatser och 40.000 vid konserter. Taket blir skjutbart och konstgräset ska kunna ersättas både med golv och is. Arenan kommer att komplettera Globenområdet som utvecklas till ett av norra Europas största nöjesområden med arenorna Hovet, Annexet, Ericsson Globe, den nya Stockholmsarenan samt restauranger, nattklubbar, shopping etc. Amerikanska Anschutz Entertainment Group (AEG) kommer att sköta driften. Invigning december 2012.

I Skåne finns Percy Nilssons nya Malmö Arena, som invigdes hösten 2009. Plats för 12.500 vid idrottsarrangemang, 15.000 vid nöjesaktiviteter. Dessutom 3.250 bar- och restaurangplatser.

På siten Hockeyarenas finns en utmärkt förteckning över alla hockeyarenor i Europa och andra världsdelar med fullödig information och härliga bilder. På World Stadiums finns världens alla arenor, över 10.000 är listade.

Göteborgs enda chans att vara med i den hårda konkurrensen om de framtida evenemangen ligger i att snabbt fatta beslut om en ny multiarena (ishockey, handboll, tennis mm) som ersättare till Scandinavium. Ett planerings- och driftsamarbete med AEG är ett måste. Då måste den nya arenan få bästa möjliga placering. Glöm Valhallatomten vid Mölndalsån, läget är helt fel. Här finns heller inte plats för både arena, hotell, kontor, butiker, restauranger, parkeringar och allt som måste ingå för att göra projektet ekonomiskt möjligt.

Lösningen är enkel, men samtidigt svår. Släpp ankdammstänkandet och planera stort och visionärt. Göteborg har en fantastisk möjlighet att på Heden skapa en unik multiarena och ett kraftfullt symbolprojekt mitt i stadens hjärta. Inbjud några av de främsta arkitekterna att komma med förslag på en ikonbyggnad som även kan bli ett nytt turistmål. Ett stort underjordiskt parkeringsgarage skulle dessutom gynna Avenyområdet. Butiker och restauranger där tappar kunder och omsättning samtidigt som hyrorna rekordhöjs. Behovet av mer parkering är akut och stort.

Slutligen, jag begriper inte varför det är det tabu att diskutera Hedens attraktiva och tomma yta som en framtida plats för en ny attraktion i Sveriges andra stad. Heden ingår faktiskt i det så ofta nämnda evenemangsområdet. Se jättebilden i dagens GP...

tisdag 18 maj 2010

335 mil med bil genom askans Europa


Nyligen var tennisgänget nere i Spanien på träningsläger. Flyg ner med City Airlines linje till Malaga Airport, där den nya flotta terminalen nu öppnat. Väl på plats på Costa del Sol anslöt ytterligare deltagare. Efter några trevliga dagar i Nerja med tennis och jättegoda köttmiddagar flyttade vi västerut till Marbella. Vi blev då uppmärksammade på att vulkanen på Island börjat lägga Europa under aska och gjorde flyget hem till Göteborg tveksamt. På söndag kom beskedet, ingen flight hem på måndag. Efter genomgång av alternativen fick vi möjlighet att via Hans kompis i Marbella låna en bil och med den köra genom hela Europa. Eftersom vädret nu var regnigt snabbt beslut och avfärd norrut. Första delen Marbella-Aranda de Duero i det berömda spanska vindistriktet, andra dagen vidare upp till den franska champagnehuvudstaden Reims samt sedan slutetappen upp till Göteborg. Totalt 335 mil och inte en enda kö. På detta sättet kom vi hem bara en dag senare än om flyget fungerat. Bara konstatera att vi hade kanontur att lösa hemfärden så smidigt. Inom kort ny Spanienresa. Hoppas askan håller sig lugn då. Men det verkar litet osäkert...

Bilden ovan är tagen i holländska Maastricht, där vi hyllade EU-projektet och det viktiga avtal som skrevs i staden. Från vänster Olle, Hans, Owe, Henrik och Olof framför den fina lånebilen.