Utvecklingen i flygbranschen är intressant. SAS tycks ha sin framtid bakom sig och snart behövs nog mera cash? Medan SAS avvecklar flyglinjer och personal pågår en aggressiv och snabb utveckling hos konkurrenterna.
- Lufthansa meddelar i dag att man utökar med 12 flighter i veckan GOT-FRA
- City Airline öppnar 2010 sju nya destinationer från GOT till turistmål i sydeuropa
- Norwegian ångar på. Funderar nu på long distance 2010 (= SAS nedlagda linjer)
- RyanAir nytt rekord i september med över 6 miljoner pax
- EasyJet ökade också denna månad till 4,4 miljoner pax
- Ny lågpristerminal på Kastrup 2010. Ryan planerar här en jättesatsning
- Uppsala, ny lågprisflygplats på gång…
Hur i jösse namn skall SAS, som innan några beslut kan fattas tvingas förhandla med närmare 40 strejkbenägna fack, överleva i detta getingbo. Inte kan Lufthansa vara intresserade att ta över ett konkursbo. Verkar som om tyskarna för Skandinavien är inne på samma idé som med Lufthansa Italia.
Möjligtvis passar SAS inrikes och europatrafik ihop med Finnairs long distance? Kanske kunde Norwegian med Finnair (de samarbetar redan) ta över de livsdugliga resterna av SAS. Då skulle vi få ett flygbolag med oljerika norska huvudägare och med goda möjligheter till långsiktig överlevnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar